Indie Game Spotlight: Bangai-O

Welkom bij de veertiende aflevering van de Indie Game Spotlight. Deze week kijken we naar Bangai-O, een shootemup van Treasure. Bangai-O is strikt gezien geen indie game, maar de game is obscuur en heel zeldzaam en dus wil ik er toch over schrijjven.

Bangai-O is een multidirectional shooter ontwikkeld voor de Nintendo 64 en de Sega Dreamcast door Treasure. De game kwam eerst uit voor de nintendo 64 met een oplage van 10000 units en werd nooit buiten Japan uitgebracht . De Dreamcast versie kwam een paar maanden later uit en werd uiteindelijk wel wereldwijd uitgebracht.

Bangai-O zou oorspronkelijk een remake worden van Hover Attack, een obscure 8 bit shooter, maar werd uiteindelijk toch zijn eigen unieke game.

Het verhaal is vrij simpel. Twee mecha Piloten, Riki en Mami vechten met hun Bangai-O mecha tegen de Cosmo Gang, een bende fruitsmokkelaars. Inderdaad een vreselijke misdaad.

Je speelt als de Bangai-O mecha. Je kunt je mecha in elke richting bewegen en in elke richting schieten. Je hebt twee verschillende vuurmodes, afhankelijk van de piloot. Riki gebruikt doelzoekende rakketten, terwijl Mami lazers schiet die van de muren weerkaatsen.

Ook heb je een speciale aanval die 360 graden om je heen schiet. Het aantal kogels dat je afvuurt, tussen de 40 en 400, hangt af van het aantal kogels op het scherm en hoe dichtbij de kogels bij de speler zijn. Het type aanval hangt wederom van de piloot af. De raketten richten zich op meerdere doelwitten, terwijl de lazer zich op een doelwit richt na het weerkaatsen.

De originele Bangai-o voor de N64 is ontzettend zeldzaam (en duur) en is nooit uitgebracht buiten Japan. De Sega Dreamcast versie is een stuk eenvoudiger te verkrijgen. En als je daar niet aan weet te komen kun je nog altijd de HD versie kopen voor Xbox Live.