Indie game Spotlight: Rimworld

De Indie Game Spotlight is terug van weggeweest. Maar we zijn weer terug voor de dertiende aflevering. Deze week kijken we naar Ludeon Studios’ sci-fi colony sim Rimworld

Ik wilde het al een tijdje over Rimworld hebben. Er was vorige week namelijk een controverse ontstaan rondom de ontwikkelaar en de game zelf. Rock Paper Shotgun publiceerde een artikel die beweerde dat de game onder andere seksistisch is, een claim die door meerdere publicaties werd herhaald. Claudia Lo, De schrijfster van dat artikel probeerde deze claims te bewijzen met broncode van de game. Maar het bleek dat ze de code zelf had geschreven. Meer details zijn te vinden dit artikel op Heatstreet.

Maar terug naar de game. Rimworld is een Sci-fi colony sim aangedreven door een AI verteller. De game is geinspireerd door Dwarf fortress en de sci fi serie Firefly, met een grafische stijl die sterk doet denken aan Prison Architect.

RimWorld volgt drie overlevenden van een gecrasht ruimteschip als ze een kolonie bouwen op een grens wereld aan de rand van de Melkweg. De game is niet zozeer een strategy game, maar een verhalen generator. De game draait om de drama, komedie en de tragedies van je kolonie.

De gameplay is heel extensief. Zo moet je bijvoorbeeld de stemmingen, behoeften, gedachten, individuele wonden en ziekten van je kolonisten beheren. Alle aspecten van het opbouwen van een echte maatschappij zijn in de game verwerkt.

De game heeft drie AI vertellers die alle drie zorgen voor een andere spelbeleving.

Cassandra Classic Is de meest traditionele Ai verteller. Met veel spanning en een hoge moeilijkheidsgraad.

Vriendelijke Phoebe is meer voor de speler die hun kolonie rustig wil opbouwen en zien hoe het groeit. De verteller creeert geen grote rampen. Een easy mode dus.

Randy Random daarentegen volgt geen regels. Randy Random is compleet onvoorspelbaar en is min of meer de hard mode van de game.

Rimworld is beschikbaar als Early access op Steam